Veiligheid

Bitachon, Hebreeuws voor veiligheid, foto re-boven het embleem van de mistara ofwel politie en li-boven van Tsahal, het leger.

IsraŽl is voortdurend bezig om zijn veiligheid te bewaken. Hun leger (Tsahal) behoort tot het beste ter wereld. Maar ook kent het zwakke plekken. Een moment van onachtzaamheid en het Midden-Oosten staat in brand, zoals de Yom Kippoer oorlog van 1973. De zichtbare restanten van die oorlog treft men overal aan. Tank bij Gamla, slag om de Golan. Soms komt het gevaar van over de landsgrenzen zoals de Golfoorlog , waarbij Irak Scud raketten op IsraŽl afschoot en de mensen vreesden voor chemische of biologische aanvallen. Men poogde zich daartegen te beschermen door met gasmaskers op in met plastic geÔsoleerde kamers te gaan zitten.

Wie al reiservaring heeft weet, dat je bij vertrek op de luchthaven Schiphol aan een soort verhoor wordt onderworpen. Malle vragen worden er gesteld, zo hoor je vaak. Men name de open vraag of je een wapen bij je hebt, of de koffer van jezelf is of waarom je paspoort is vernieuwd. Toch hebben al die vragen een betekenis. Onderga ze dus maar lijdzaam. Je weet dan nog niet, dat bij vertrek uit Tel Aviv deze hele procedure vele malen erger is. Er zijn dan vaak rijen met wachtenden voor u. Alhoewel mijn indruk is, dat alles voor El Al nog een maatje strenger is, wordt de inhoud van elk vliegtuig zeer zorgvuldig gescreend. En er zullen altijd dwaze personen of groeperingen zijn die op hun kans wachten. Al duurt het jaren. Er hoeft maar eenmaal een verslapping te zijn of er is een bloedbad of vliegtuigkaping. 11 september 2001 de grote aanslag in Amerika alsmede de zelfmoordaanslagen is een goed voorbeeld wat voor gekken de wereld herbergt.

Nabij de kruising weg1 en weg3 aan de route Tel Aviv-Jeruzalem (Latrun interchange) is het Canada Park maar ook het tankmuseum. Daar staan tientallen tanks opgesteld die in alle oorlogen in de regio werden gebruikt. Jordaanse, Egyptische, Russische, maar ook Amerikaanse en hun eigen Merkava tank. Een uitblinker in de tank familie.

De hedendaagse prachtige vierbaans snelweg (weg1) was in de jaren 1948 -1967 het toneel van vele aanslagen waarbij honderden mensen het leven lieten. Het gebied werd beheerst door de Arabieren, die vanuit het omliggende bergachtige landschap vrije schietbaan hadden op het verkeer beneden. Diverse karkassen van kapot geschoten (leger)voertuigen liggen als een blijvende herinnering langs de weg. Nadat in 1967 IsraŽl de slag om deze route had gewonnen en Jeruzalem voorgoed bereikbaar hadden gemaakt, behoorden de aanslagen ,op incidenten na, tot het verleden. Over deze periode bestaan veel videofilms, zogenaamde collectors item.

Ook is het land vaak geteisterd door buskapingen met fatale afloop, zoals bijvoorbeeld in 1978 nabij Gelliot Junction. (44 doden waaronder 9 terroristen en 100 gewonden)

Op diverse plekken in de Joodse staat zijn opslagplaatsen van veroverd legermateriaal. Voor een bezoek is Latrun en het ten westen van Beersjeva gelegen Air Force Museum van voornamelijk oorlogsvliegtuigen aan te bevelen. Op beide plaatsen krijg je een indrukwekkend inzicht in de inspanningen die de Joodse staat moet leveren om veilig te kunnen leven.

Ook zie je als argeloos toerist heel veel militairen langs de weg, meestal volledig bewapend. Dat hoort bij het dagelijks leven in dit land. De jongens moeten drie jaar de wapenrok aan en elk jaar op herhaling. Voor meisjes geldt dat voor de helft. Militairen verplaatsen zich vaak en hebben altijd hun persoonlijk wapen bij zich. Niets alarmerends dus als je het (voor het eerst) ziet. In tijden van spanningen met de Palestijnse bevolking van de Westbank en Gaza is het soms raadzaam bepaalde plaatsen te mijden. Volg hiervoor altijd de adviezen van de reisorganisaties of mededelingen in het land zelf.

IsraŽl kent natuurlijk ook nog vier landsgrenzen, Libanon, SyriŽ , JordaniŽ en Egypte. De bewaking daarvan kost veel tijd en militaire inspanning, met name de Libanese grens en het gebied tussen de Westbank en JordaniŽ. Overigens hebben de meeste grenzen geen toeristische trekpleisters. The Good Fence, de grensovergang bij Metulla is sinds de terugtrekking van IsraŽl uit de veiligheidszone, in 2000, eveneens landinwaarts verplaatst. De gezamenlijke ijzeren vlaggen van IsraŽl en Libanon, waar veel toeristen zich lieten fotograferen, bestaan als zodanig niet meer.

In 2002 is IsraŽl begonnen met het plaatsen van een ijzeren afscheidingshek met de Westbank. Op enkele plaatsen betreft dat een metershoge muur. Dit leidt weer tot veel gemor tussen IsraŽl en de rest van de wereld.

Terug >> Index