Safed

Eeuwenoude historie, kunst, Kabbala ..........

Safed , Zefat of Tsefat ligt 900m boven de zeespiegel in het noorden (Opper Galilea) en is vanuit de kust bereikbaar via weg89 die na Safed aansluit op de noord/zuid verbinding weg90.. De weg biedt nabij de plaats prachtige vergezichten, diepe dalen en kleine plaatsjes die tegen de berghellingen hangen. Daar wonen CircassiŽrs, Maronieten, Druzen met ieder hun eigen verleden. Safed is een bezoek waard. Het heeft een rijke historie, zowel religieuze als artistieke. De plaats staat bekend om de kabbala, een levensovertuiging van mystieke betekenis van elk woord en symbool in de bijbel. Tevens is het de hoogst gelegen stad van IsraŽl. Samen met Jeruzalem, Hebron en Tiberias een van de vier heiligste steden van de talmoed.

Alhoewel Flavius Josephus reeds melding maakte van de plaats in de eerste Joodse Opstand tegen de Romeinen, begint de geschiedenis in 1140. Toen bouwde de kruisvaarders er hun grootste nederzetting .In 1188 werd het fort ingenomen door Saladin, maar ruim vijftig jaar later kwam het weer in handen van de kruisridders.Enkele tientallen jaren later waren de Mammelukken onder leiding van hun vorst Biberas er de baas. Veel Portugese en Spaanse joden , op de vlucht voor de inquisitie, trokken er heen. Safed kwam daarmee in bloei. Rabbijn Simon bar-Yochai, schrijver van de Zohar waarop de kabbalistische leer is geschoeid, ligt in Meron begraven. Andere geleerde rabbijnen als Isaac Luri en Jossef Caro, schrijver van Sjoelchan Aruch (verklaring joodse wetten) liggen er begraven. Een achteruitgang vond plaats in de 18e eeuw, door vele aardbevingen ( 5000 doden) trokken de mensen weg.

Tegenwoordig leeft men in Safed veelal van het toerisme. Er zijn in de schilderachtige trappen-straatjes veel ateliers van schilders, pottenbakkers en beeldhouwers, galeries, souvenirwinkels en boetieks. Hotelaccommodatie vinden we op Mount Canaan net buiten de stad. In het oude gedeelte is kleinschalige accommodatie voor het overnachten.. Er is een kleine industrie (instantkoffie) en diamant. Ook is er een artiestenwijk, waar in de zomer op straat wordt gewerkt. In een stedelijk museum kan alles nog eens worden bewonderd. Ten noorden van de citadel is het museum Glicenstein. In het hart van de stad vinden we de resten van het kruisvaardersfort, te bereiken via de Jeruzalemstraat. Een straat zonder trappen met vele terrassen, winkels en eethuisjes. Vanaf de citadel kan bij helder weer het Meer van Galilea (Kinneret) worden gezien. Er zijn diverse synagogen met grote historische namen en achtergrond te bewonderen. De sefardische haAri synagoge is wel de oudste. Vernoemd naar rabbi Luria die bekend stond als haAri= de leeuw. De synagoge van Joseph Caro staat in de Beit Yosefstraat. Caro wordt gezien als de grootste joodse wetgeleerde van de 16e eeuw. . In de winter is het er koud en guur vanwege de stormwinden in het hooggelegen deel.

Nabij de synagoge is de joodse begraafplaats waar vele rabbi's uit het boeiende verleden liggen begraven. Aan de achterzijde is een gedeelte waar de door de Engelse opgehangen strijders van de Irgun liggen begraven. Ook liggen er leden van de Palmach die in 1948 zijn gesneuveld. Er is ook een gemeenschappelijk graf van de kinderen die bij een Arabische aanslag op een schoolbus omkwamen.

Terug >> Steden of >> Index