Haifa

Haifa, de derde stad van IsraŽl, heeft een magische aantrekkingskracht op toeristen. Het blijft nooit bij een eenmalig bezoek. In de 14e eeuw vC was er al bewoning. De baai fungeerde als havenplaats voor de omgeving. De plaats is goed te bereiken per openbaar vervoer, zowel met trein als bus. (maatschappij Egged) De trein, vanuit Tel Aviv heeft Haifa als eindstation, maar vroeger liep het spoor door via het noordelijk gelegen Rosh Hanikra naar Libanon en verder. Naar het oosten werd in 1904 de spoorverbinding met Damascus geopend. Het centraal station ligt vlakbij de havens en het Rambam ziekenhuis. Bekend van oorlogsgewonden en ziekenzorg speciaal voor Libanezen toen de contacten met deze buurstaat optimaal was. Haifa heeft grote havenfaciliteiten, zowel voor eigen marine , handelsvloot en gastschepen. Het is de plaats van het Exodus drama in 1947. De Britten wilden met de Exodus een voorbeeld stellen om de illegale immigratie een halt toe te roepen. In Haifa werden de passagiers op drie gevangenisschepen (Ocean Vigour, Runnymede Park en Empire Rival) overgezet en teruggestuurd naar Frankrijk, waar zij op 29 juli aankwamen. Vandaaruit werden ze overgebracht naar Duitsland en geÔnterneerd in twee kampen in Lubeck. Op 6 oktober 1947 werden alle emigranten vrijgelaten. Leon Uris schreef over dit drama het boek Exodus.

De stad is gebouwd op de hellingen van Carmelberg, de berg van de profeet Elia die er in een grot zou hebben gewoond.. Zo is er een benedenstad met havens en industrie, ook wel de oude stad genoemd. Dan is er de bovenstad met op de top het universiteitscomplex. Ook is er het centrum van de Bahai gevestigd met prachtige shrine en bijzonder mooie Perzische tuinen. Vanaf de top heeft de bezoeker werkelijk een schitterend uitzicht over de omgeving, de Bahaitempel en de havens. Ook bij avond of nacht is het uitzicht adembenemend. De tempel kan worden bezocht, schoenen uit. Aan de andere kant van de straat is een soort Griekse tempel, waarin het archief van de Bahai. Dit kan niet worden bezocht. De beneden en de bovenstad zijn verbonden met een twee kilometer lange ondergrondse treinverbinding. de Carmelite genoemd. Van Kikar Paris, plein van Parijs, gaat het treintje met een hellingspercentage van 12% naar het bijna 300 meter hoger gelegen Gan Ha'em. Op vijf plaatsen kan onderweg worden uitgestapt.

De plaats is vele malen veroverd, ondermeer door de kruisvaarders in 1100, door Saladin in 1187 terwijl de mammelukken leider Baibar de plaats verwoestte. Pasja el Jezzar nam Haifa in 1775 in, terwijl Napoleon dat in 1799 nog eens overdeed. Van 1831 tot 1840 was de stad in bezit van Egypte.

Met een kabelbaan is het mogelijk vanaf de kust naar boven te gaan. Een fantastisch uitzicht heb je dan over de benedenstad en baai. Opmerkelijk is de graansilo Dagon. Ook een bezoek waard is het Technion, gebouwd in 1925 en de Haifa Universiteit met fraaie Eskol toren die 25 verdiepingen telt. Aan de Balfour Street vinden we het National Museum. Ook het Haifa Museum aan de Shabtai Levi Street met drie hoofdafdelingen, kunst, oude- en moderne kunst en muziek is ook een bezoekje waard. Het treinmuseum met oude locomotieven, rijtuigen etc is gelegen aan de Hativat Golani Road.

De stad kent een bruisend uitgaansleven, goede hotels en andere accommodaties. Mooie overdekte winkels (canyons) en veel fonteinen sieren de stad.

Terug >> Steden of >> Index